Cum s-au derulat de fapt lucrurile in Parlament privind adoptarea Legii minelor?
Comisia de industrii si cea de administratie publica din Camera Deputatilor, au incropit peste noapte, la propriu, un raport favorabil asupra proiectului legislativ, pe care l-au avizat intr-o forma noua, alta decat cea analizata la Senat.
Asadar, dupa 3 ore de dezbateri in comisie, am constatat urmatoarele:
– nu vorbeam de Proiectul de Lege respins de Senat;
– nu vorbeam de Proiectul de Lege dezbatut in ultimii 3 ani in Camera Deputatilor;
– ci vorbeam de un proiect de lege neasumat de catre nici un parlamentar, in raport nici un amendament neavand initiator.
Mai mult, materialul de sedinta a fost pus la dispozitia parlamentarilor in timpul sedintei!
La fel s-a procedat si in plen. Raportul comisiei a fost pus la dispozitia plenului cu cateva minute inainte de inceperea dezbaterilor.
Firesc, Partidul Democrat Liberal a cerut RETRIMITEREA la Comisie, propunerea fiind respinsa de majoritatea USL.
Concluzia este clara, USL-ul a avut din nou o incercare grosolana de “trecere” a unei legii, ignorand tot ceea ce inseamna reguli procedurale si transparenta. Aceasta tentativa flagranta a fost, din fericire, stopata, opozitia obtinand o victorie in fata masinariei de vot a USL-ului, o victorie a transparentei si a dezbaterilor corecte.
Ne punem o intrebarea legitima, ce au avut de ascuns cei de la USL?
De ce nu-si asuma nimeni cu nume si prenume amendamentele din raport? De ce atata secretomanie?
1. OBSERVATII GENERALE
Romania nu are o Strategie Energetica adaptata la situatia geopolitica actuala.
In acest moment noi nu stim ce fel de energie isi propune sa produca Romania?
In acest moment Romania nu are o STRATEGIE MINIERA!
Cu toate acestea, proiectul de act normativ respins de Camera Deputatilor isi propunea redeschiderea unor perimetre miniere fara nici o analiza prealabila.
2. OBSERVATII PUNCTUALE
2.1 Sunt considerate de interes public deosebit toate acele proiecte miniere ale caror beneficii economice si sociale directe sau indirecte sunt mai mari decat efectele negative de mediu.
Care este legatura?
Tot aceasta lege prevede publicarea unui set de criterii clare ce trebuiesc indeplinite pentru un proiect de interes public deosebit de catre ministerul de resort.
Cine face evaluarea?
2.2 Exproprierea terenurilor si a gospodariilor private se va face conform Legii nr. 255/2012 (Exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, se refera doar la zacamintele de lignit).
Mai mult, Guvernul se obliga sa declanseze procedura de expropriere in 30 de zile (de la data solicitarii titularului de licenta), fara sa se aprobe mai intai, indicatorii tehnici economici ai exploatarii, prin derogare de la prevederile L255/2010.
Exproprierile se vor face si in interes privat. Propunerea legislativa face un amalgam intre Legea 255/2010 si Legea 33/1994 (Exproprierea pentru cauza de utilitate publica, asigura cadrul legal adecvat procedurilor de expropriere si stabilire a despagubirilor, cat si apararea dreptului de proprietate privata , se declara prin Hotarare de Guvern utilitatea publica dupa cercetarea prealabila si apoi se declanseaza exproprierea).
2.3 O companie miniera poate sa schimbe folosinta imobilelor expropriate din perimetrul minier, inclusiv a celor cu destinatie speciala (lacase de cult, monumente istorice, cimitire, s.a.)
2.4 Nu scapa de ochiul vigilent al Legii nici apele de izvor. Ele vor fi supuse redeventelor.
2.5 Din pacate Proiectul de Lege copiaza in mare parte textul Legii Speciale pt. Rosia Montana, lege care a fost respinsa de Senat.
Grupul Parlamentar al PDL nu a sustinut un astfel de Proiect de Lege, cu atat de multe lacune, promovat intr-un mod total netransparent.
Grupul Parlamentar PDL cunoaste importanta resurselor minerale in dezvoltarea economica a tarii si sustine modificarea legii minelor.
Aceasta lege trebuie gandita nu aprobata atunci cand un grup de interese apasa pe buton.