Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 a fost transformată de către USL într-un instrument pur politic. În loc să avem specialişti în conducerea acestor companii, domnul ministru Niţă a creat noi locuri de muncă pentru politruci şi clientelă politică, condamnând economia românească la degradare, insolvenţe şi falimente.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, adoptată de Guvernul PDL, în contextul economic al începutului crizei economice şi în concordanţă cu înţelegerile şi sub supravegherea Fondului Monetar Internaţional, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, s-a dorit a fi un instrument de creştere a eficienţei operatorilor economici de stat.
De asemenea, această ordonanţă a fost elaborată pentru o îmbunătăţire a lichidităţii, solvabilităţii şi funcţionalităţii societăţilor comerciale şi regiilor, dar şi o creştere a performanţei management-ului şi o bună guvernare a sistemului economic.
Constatăm „cu ochiul liber”, dar şi din analizele periodice ale Fondului Monetar Internaţional, Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, ale altor instituţii financiare, ale analiştilor din mass-media şi ale Partidului Democrat Liberal, că, toate societăţile comerciale din sistemul energetic se zbat să supravieţuiască, ca urmare a scăderii veniturilor, a lipsei resurselor materiale şi financiare, a lipsei lichidităţilor pentru a-şi achita datoriile la furnizori.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 s-a transformat într-un instrument politic, de epurare în masă a conducătorilor societăţilor de stat, membri ai Consiliului de Administraţie sau directori executivi, unii dintre aceştia fiind numiţi prin O.U.G. nr.109/2011, ajungându-se până la nivelul şefilor de birou şi serviciu.
De asemenea, a devenit un simulacru de recrutare şi numire în funcţii a unor persoane a căror primă calitate este aceea de a fi membri devotaţi ai USL.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 reprezintă acum „calea legală” de încălcare a legii şi a oricăror principii de management, a devenit instrumentul politic de împărţire teritorială şi arondare a companiilor de stat la PSD, PC, UNPR şi încă PNL.
Ne întrebăm, cum au ajuns să conducă companiile următoarele persoane şi cât de „109/2011” a fost procedura de selecţie în cazul acestora:
- Hidroelectrica – Mihail Stănculescu – membru PSD;
- Romgaz – Virgil Metea – membru PSD;
- C.E. Oltenia – Laurenţiu Ciurel – membru PSD;
- Nuclearelectrica – Daniela Lulache -apropiată a PNL;
- Electrica Distribuţie Muntenia Nord – Darius Meşca – membru PSD;
- Electrica Distribuţie Transilvania Sud – Ion Dobre – membru PNL;
- Electrica Furnizare – Mircea Pătrăşcoiu – membru UNPR;
- Transelectrica – Doru Bucătaru – membru PNL;
- Electrica Serv – Eugen Davidoiu – membru PC;
- Electrica Distribuţie Transilvania Nord – Ilie Tura – membru PC.
Guvernarea PDL a adoptat o legislaţie cuprinzătoare în ceea ce priveşte asigurarea unui management eficient al companiilor de stat, un management selectat independent, pe baza unor criterii clare şi transparente.
Aveam legislaţia necesară pentru a selecta, în mod transparent, manageri profesionişti la companiile de stat! Aveam firme de resurse umane, care să ne asiste! Aveam consultarea Băncii Mondiale, astfel încât toate criteriile de selecţie să fie echitabile, imparţiale şi să asigure numirea celor mai competente persoane! Aveam deja un calendar de implementare!
Guvernarea USL şi-a bătut însă joc de aceste angajamente, iar managementul privat a fost înlocuit cu un management politic, de partid. Ministerul Economiei a cheltuit sume impresionante de bani pentru a recruta directori la companiile de stat din subordine, directori care, în cele mai multe cazuri, sunt calificaţi de recomandările politice cu care au venit.
La a patra evaluare a implementării Acordului stand-by, din februarie 2012, misiunea comună a Fondului Monetar Internaţional – Comisia Europeană – Banca Mondială aprecia noua legislaţie şi paşii deja făcuţi pentru implementarea prevederilor guvernanţei corporatiste. Acest lucru a fost statuat chiar în scrisoarea de intenţie de la momentul respectiv.
A mai apărut astfel încă un element din ecuația cu multe necunoscute prin care a fost dat jos Guvernul MRU, şi anume, rămânerea în funcție a acelui guvern era sinonim cu eliminarea controlului politic asupra companiilor de stat. Noi eram în plin proces de implementare, in mod onest si corect, a managementului corporativ la companiile de stat, în vreme ce rechinii politici țin cu dinţii de numirile în funcții de conducere a unor indivizi a căror scop unic este acela de alimentare a propriilor buzunare şi a pușculiței de partid. Ce s-a întâmplat în octombrie 2013 cu cei doi indivizi reținuți de către DNA, şi ulterior condamnaţi definitiv la 3 respectiv 4 ani de puşcarie cu executare, este extrem de grav pentru bruma de credibilitate de care se mai bucurau unele companii de stat din Romînia. Mai mult, se întâmpla exact în perioada în care ministrul pentru energie efectua o vizita foarte importantă în SUA, ocazie cu care ne-am fi aşteptat să se încheie parteneriate solide între ţara noastră şi SUA în domeniul energetic. Rezultatul: consilierul ministrului rămas acasă este reținut pentru luare de mită!
PDL consideră că Niţă a ratat complet procesul de implementare a managementului corporativ la companiile energetice de stat.