O serie de deputați, printre care și Lucian Bode, propun crearea unui ghișeu unic pentru înmatricularea autovehiculelor, prin preluarea de către Ministerul Transporturilor, prin Registrul Auto Român, a procedurilor administrative efectuate în prezent de către Ministerul de Interne, prin Serviciul Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.
În prezent, un autovehicul care se află la prima înmatriculare în România trebuie mai întâi prezentat la RAR în vederea omologării, eliberării cărții de identitate a vehicului și, după caz, a certificatului de autenticitate. Ulterior, proprietarul face demersurile necesare la SRPCIV pentru finalizarea operațiunilor administrative de eliberare a certificatului de înmatriculare. Acest proces presupune un consum important de resurse și timp și constituie un factor generator de frustrare și nemulțumire din cauza birocrației și a timpului de stat la coadă. ”RAR efectuează deja activitatea tehnică premergătoare înmatriculării prin care se generează datele referitoare la autovehicul, necesare eliberării certificatului de înmatriculare.
Preluarea de către RAR a atribuțiilor administrative ale SRPCIV din domeniul înmatriculării ar genera beneficii importante atât în favoarea cetățeanului, cât și a administrației. În acest context, îmbunătățirea procedurii care se aplică în prezent în vederea înmatriculării unui vehicul în România ar conduce la scăderea timpului de răspuns și a numărului de deplasări de la un ghișeu la altul ale cetățeanului”, se arată în expunerea de motive a inițiativei legislative. De asemenea, inițiatorii propun și încheierea unui protocol cu o bancă, astfel încât încasarea contravalorii taxelor pentru eliberarea certificatului de înmatriculare să se facă în cadrul unui ghișeu unic din sediul RAR, ceea ce ar conduce, de asemenea, la reducerea timpului necesar îndeplinirii formalităților necesare înmatriculării unui autovehicul.
Propunerea legislativă a fost respinsă de către Senat, urmând să intre pe ordinea de zi a Camerei Deputaților, for decizional în acest caz. Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților cer respingerea proiectului pe motiv că ”Registrul Auto Român nu este o autoritate publică, ci un agent economic cu capital de stat, ceea ce exclude din sfera sa de competență emiterea actelor administrative din categoria celor în care se încadrează înmatricularea vehiculelor, atribuțiile RAR fiind în totalitate de natură tehnică”.
În momentul de față, Serviciul Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor funcționează în subordinea Prefecturii. Ionel Ciunt, prefectul județului Sălaj, consideră că actualul sistem de înmatriculare ”funcționează și este în regulă”, dar admite că ”ar mai trebui optimizate anumite lucruri, ca oamenii să nu stea prea mult la coadă”.
Sursa: aici