În lipsa unei Strategii Energetice Naționale, proiectul reactoarelor 3 şi 4 poate pune în pericol securitatea energetică

Astfel de proiecte cu implicații strategice pentru România, lansate în lipsa unei Strategii Energetice Naționale, fără o temeinică analiză a condițiilor de viabilitate economică și comercială a investiției și fără o evalure a implicațiilor geostrategice, poate pune în pericol însăși securitatea energetică națională.

Nuclearelectrica  anunță, printr-un comunicat de presă, că până la sfârşitul anului va ajunge la un acord în privinţa construcţiei unităţilor 3 şi 4 ale centralei de la Cernavodă cu grupul chinez, declarat câştigător al licitaţiei organizate de statul român (compania străină fiind de altfel singurul ofertant).

Cum acest proiect se face nu doar pe banii chinezilor, ci şi cu banii românilor și are implicații majore – de la sistemul energetic până la consumatorul final – este dreptul nostru, al tuturor, să ştim în ce condiţii se realizează acest proiect.

Atrag atenția Guvernului de a nu mai arunca astfel de teme în spațiul public, în absența unei decizii strategice a statului român – validate și în Consiliul Suprem de Apărare a Țării, date fiind implicațiile sale strategice, până ce România nu-și definitivează strategia energetică adaptată la principiile Uniunii Energetice și la situaţia geopolitică actuală.

Securitatea energetică este o componentă majoră a securităţii naţionale şi îi solicit public primului-ministru, Victor Ponta, și ministrului Energiei, Andrei Gerea, să ne prezinte stadiul elaborării Strategiei Energetice Naţionale şi să facă publice condiţiile acordului dintre statul român și grupul chinez, China General Nuclear Power Corporation.

Totodată, trag un semnal de alarmă asupra faptului că neparticiparea și lipsa de implicare a Guvernului României în procesul de definire a Uniunii Energetice Europene reprezintă o greșeală strategică, cu posibile implicații negative pentru țara noastră.

Prin resursele pe care le deține, România poate să-și asigure securitatea energetică, având capabilitățile necesare pentru a contribui și la asigurarea securității energetice regionale. Este nevoie de asumarea unui rol activ în etapa de dezbatere privind noile acte normative și programe europene, de comunicare eficientă între instituțiile românești și instituțiile europene, de implicarea companiilor românești în proiectele regionale de interconectare, de asigurarea echilibrului sistemelor electrice și de stocare a energiei. Diplomația economică energetică, dar și măsurile pe plan intern, trebuie să urmărească îndeaproape obiectivele unei astfel de strategii.

Din vara anului 2013 până în prezent, Guvernul Ponta doar a mimat realizarea strategiei energetice a României. Le reamintim “responsabililor” din acest Executiv că suntem în luna iunie 2015 și nu am văzut încă niciun draft al acesteia. Mai mult, de la preluarea mandatului de ministru al Energiei, Andrei Gerea ne anunță, lună de lună, cum încearcă să externalizeze realizarea Strategiei Energetice a României.

Domnilor miniștri, securitatea energetică este unul dintre cele mai importante, sensibile și strategice subiecte care privesc destinul României. Nu amestecați interesele dvs. mărunte în astfel de subiecte, pentru că implicațiile sunt mari pentru viitorul acestei țări. Dacă nu aveți competențele necesare pentru a aborda acest subiect în conformitate cu interesul național, amânați o decizie ce poate avea implicații negative asupra României până când Guvernul va fi populat cu oamenii care au competențele necesare.

, , , , , , , ,
Meniu