„De ce platesc romanii facturi umflate la energie?”
Prima reactie, prima intrebare la care cauti raspuns, este: CINE UMFLA FACTURILE la energie
Pentru a intelege cat mai exact de ce platim facturi umflate la energie, ma voi rezuma la o scurta analiza a facturilor la energia electrica.
Analizand atent o factura la energia electrica, dincolo de multitudinea de termeni si date care pentru marea majoritate a romanilor sunt notiuni abstracte, observam 9 elemente.
Pentru a gasi raspuns la aceasta intrebare pe care la un moment dat multi dintre noi ne-am gandit, cel mai usor ne indreptam atentia catre taxa de cogenerare, catre acciza, catre taxa pe constructii speciale, gasindu-le responsabile de umflarea facturilor la energia electrica. Si nu am dat gres!
Dar e important sa reamintesc aici hotia operatorilor de furnizare a energiei electrice care au facturat de doua ori catre consumatorii casnici, contravaloarea certificatelor verzi.
Nici pana azi romanii nu stiu cati operatori de furnizare a energiei electrice ne-au furat la factura. Pana in acest moment doar Enel si Electrica au recunoscut.
Nu stim care este dimensiunea prejudiciului. A fost sau nu recuperat acest prejudiciu si sub ce forma?!
Nici un cuvant din partea autoritatilor despre care este intervalul de timp in care romanii au fost furati la factura de energie electrica.
Sunt intrebari la care ANRE nu a raspuns desi am formulat aceste intrebari in repetate randuri pe toate caile posibile.
Stim doar ca am fost furati!
Am aflat in urma cu cateva saptamani ca cei aproximativ 40 de producatori de energie electrica in cogenerare (beneficiari ai taxei de cogenerare), ne-au furat si ei.
De fapt acea reducere a taxei de cogenerare operata de ANRE incepand cu 1 iulie 2014, nu este altceva decat o constatare a faptului ca producatorii de energie electrica in cogenerare au primit subventii mult mai mari decat li se cuveneau. Cu alte cuvinte, toti romanii au platit luna de luna taxa de cogenerare, iar cei aproximativ 40 de producatori de energie electrica in cogenerare au uitat sa mai produca cantitatea de energie electrica corespunzatoare subventiilor acordate.
Despre certificatele verzi, despre cogenerare as putea scrie capitole intregi, insa ma voi rezuma la doua componentele din factura de energie electrica care nu se vad: componenta tehnica si cea administrativa.
Componenta TEHNICA
Observam ca aproape 50% din valoarea facturilor la energie electrica o reprezinta tarifele de transport si distributie a energiei electrice.
De exemplu, la un agent economic cu loc de consum in zona Bucurestiului, la un pret mediu de vanzare a energiei electrice de 170 lei / MWh i se mai adauga 220 lei/MWh cheltuieli de transport si distribtie.
Acestea difera de la un operator la altul.
De exemplu la un pret mediu de vanzare a energiei electrice de 175 lei/MWh,tariful de distributie pe joasa tensiune este de 147,4 lei/MWh la abonati Eon, si 111,47 lei /MWh la abonati Electrica TN.
Asadar putem trage o prima concluzie:
Tarifele de TRANSPORT si DISTRIBUTIE a energiei electrice pe care le platesc toti romanii in facturile de energie electrica sunt neclare, netransparente, rezultate in urma negocierilor dintre ANRE si operatorii de transport si distributie, negocieri de care noi beneficiariI habar nu avem.
Ar fi extrem de interesat sa aflam si noi cum influenteaza , de exemplu, realizarea sau nerealizarea programului de investitii si programul de mentenanta a retelelor, tariful de distributie.
In calitate de fost angajat al unui operator de distributie (Electrica TN), va spun cu toata responsabilitatea , ca neefectuarea lucrarilor de investitii si de mentenanta duce automat la cresterea costurilor activitatii de transport si distributie, costuri care ANRE, este obligat sa le recunoasca in tariful de distributie, si deci implicit in facturi. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca este pus in mare pericol intreg sistemul energetic national.
Stiati ca, de exemplu, Transelectrica si-a realizat programul de investitii pe semestrul I 2014 in proportie de 6%?!?
Componenta ADMINISTRATIVA
In opinia mea haosul care domneste in acest moment in sistemul energetic din Romania reprezinta principalul factor care umfla facturile la energie electrica si gaze.
Este suficient sa amintesc cateva din balbele care au guvernat sistemul energetic in Romania in ultima perioada pentru a argumenta aceasta afirmatie:
- lipsa oricarei predictibilitati legislative ( modificarea Legii 123/2012 fara dezbatere publica, fara consultarea specialistilor din domeniu)
- necorelarea decizilor Guvernului cu reglementarile Comisiei Europene (OUG 57/2012, HG scutire mari consumatori CV;
- in acest mediu legislativ celebra “ TAXA PE STALP” a venit ca o lovitura de baros data in capul mediului privat din sectorul energiei, telecomunicatiilor, serviciilor de apa si canal, etc dar sa asupra tuturor consumatorilor mari de energie electrica ( stim ca aceasta taxa este recunoscuta de ANRE in tarif, pretul energiei electrice crescand cu aproximativ 10 lei /MWh);
- acest mediu a creat premizele ca operatori de furnizare a energiei electrice sa faca certificatele verzi de 2 ori, producatorii de energie electrica in cogenerare sa primeasca subventii necuvenite, operatorii de distributie sa-si maximizeze profitul ( unii externalizandu-l) renuntand practic la obligatiile post privatizare in ce priveste interventiile si mentenanta retelelor;
- sa nu mai vorbim de faptul ca OUG 109/2011 a devenit un moft , toate companiile din energie, unde statul este majoritar, au fost negociate politic ca la piata.
Tot acest haos vine pe fondul lipsei unei Strategii Energetice corelata cu situatia geopolitica a anului 2014, astfel, Romania nu stie in acest moment ce fel de mix energetic isi doreste, Romania contiunua haotic proiecte incepute in urma cu 10 -25 de ani fara sa se raporteze la prezent, ca sa nu mai vorbim de viitor.
In continuare privatizam/listam companii din energie, fara sa realizam ca de fapt stabim posibilitatea ca Romania sa se impuna ca un jucator important in regiune.
Asadar, statul creaza un mediu propice pentru ca romanii sa plateasca facturi umflate la energie, nicidecum un cadru propice pentru mediul de afaceri sau crearea de locuri de munca.